torstai 12. marraskuuta 2015

Myymälän visuaalisuudesta

Hienoa, kun visuaalisesta markkinoinnista puhutaan mediassa.
Tästä artikkeliin Ylen sivuille!!! 
Lukekaa ihmeessä, tuttua asiaa meille kaupan alan tyypeille.



Täällä Kouvolan seudulla, sitä ei valitettavasti ymmärreta eikä arvosteta. Täällä on ruokakauppoja, joihin en suostu menemään enää sisään, en nyt mainitse niitä nimeltä tässä kuitenkaan.
Ne ovat kauppiasvetoisia myymälöitä, hyvä esimerkki siitä, että omalle myymälälle sokeutuu ja lamautuu. Luulisi kiinnostavan, kun on kyse omista rahoista.

"Silmien korkeuden lisäksi tavarantoimittajat käyvät kilpailua siitä,
että he saavat tavaransa esille hyllyjen päätyihin." -Onkohan nyt näin?



Yhdessäkin myymälässä tuoteryhmät on iloisesti sekaisin, ne jaettu kahteen ja kolmeenkin eri paikkaan. Tyhjiä hyllyjä. Ummehtunut haju. Palaneita spotteja. Hyllynpäädyt sekaisin jne jne.
Voisin vaikka vannoa, että pienillä muutoksilla myynti nousisi ja loppupelissä viivan alle jäisi enemmän.


Tässä muutamia vastaväitteitä mitä olen kuullut matkanvarrella:
Asiakkaat ovat kuulemma tottuneet tähän, että kaikki on kotoisasti rempallaan! 
Haloo, kun on asiat rempallaan siivoaminen on vaikeampaa ja vanhoja tuotteita jää helposti hyllyihin.

Se vaatii hirveästi töitä, ei meillä ole siihen varaa!
Totta vaatiihan se työtä niin kuin kaikki, mutta ehkäpä eniten uuden asenteen kanssa. Se myös tehostaa myymäläneliöiden/-kuutioiden käyttöä, auttaa vähentämään hävikkiä ja helpottaa asiakasta löytämään tuotteita eli lisää myyntiä.

Jos asiakkaat eivät enää tulekaan meille!
Siisti ja houkutteleva myymälä, jossa on helppo liikkua ja löytää haluamansa, ei kuulosta karkottavalta. Harvemmin mitään hylätään sen takia, että siitä tulee parempi ja toimivampi. Ja onhan se aina 'vaarana' että uudet asiakkaat löytäisivät kaupan ja myynti/asiakasmäärä saattaisi nousta.

Mistä voit olla varma mitä asiakkat haluavat?
Uskon vakaasti, että asiakkaat haluavat siistin ja helppokulkuisen myymälän, josta he löytävät haluamansa (loogisuus). Tuotteet ovat laadukkaita ja tuoreita. jotta voi luottaa siihen, ettei hyllyissä ole vanhoja tuotteita.


Niinpä, tässä oli vain muutama ruokakaupan kommentti, erikoistavarakauppojen kommentit ovatkin sitten oma aiheensa. Selityksiä selityksiä selityksiä...
Miten mulla on ihan sellainen olo, että vaahtoan ihan kuin kaupanalan Jyrki Sukula ;)


Hyviä myyntejä ja huimaa joulukauppaa!


3 kommenttia:

  1. Näihin kommentteihin me tosiaan törmätään.
    Viime viikolla kuultua, "ikkunassa pitää olla paljon tuotteita mutta niin että myymälän tuotteet näkyvät. Meidän ikkunat ovat aina olleet tälläiset. Eikä me olla ikinä jouluna edes kotona niin ei me laiteta joulua tännekkään." Kyseessä on erikoistavaraliike joka on ollut samassa paikassa 15 vuotta ja sitä ennen 20 vuotta toisessa tilassa aivan lähellä, ja ikkuna konsepti on aina ollut sama. Toimiva!?!?! Henkilökohtaisesti joudun laittamaan silmät kiinni kohdalla. Epäilen vahvasti että jos sitä "toimivaa konseptia" hiukan muuttaisi niin saattaisi kassassakin kilistä enemmän.
    Meillä on opiskelijoilla ikkunaprojekti - katsotaan saadaanko muutos aikaiseksi? Kerron siitä myöhemmin blogissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Odotan mielenkiinnolla mitä saatte aikaan! Ja vielä kuvia => ennen ja jälkeen...

      -Tuikki-

      Poista
  2. Suoraa puhetta tärkeästä asiasta!

    VastaaPoista