torstai 29. lokakuuta 2015

UrbSpotter kivijalkakauppojen apu


Tiedätkö sen tunteen, kun se lahja piti hankkia jo aikoja sitten? Nyt se on pakko hankkia. Tänään! Sinulla on mielessäsi tuote, joka on täydellinen. Googletat tuotetta. Ei apua. Verkkokaupoista kyllä löytyy, vaikka tilaisit Amerikasta asti. Mutta se on saatava tänään! Tuote on kyllä ihan yleinen, kyllä se tästä ihan läheltä löytyy. ”Käyn nopeasti sen hakemassa ruokatunnilla.” Ajattelet. 

Ruokatunnilla kiirehdit läheiseen ostariin. ”Missä, missä?” 
Kysyt myyjältä. 
Hän ohjaa sinut toiseen liikkeeseen. 
Siellä keskustelet myyjän kanssa. Ei, heiltä ei löydy kyseistä tuotetta, mutta se saattaisi löytyä siitä ja siitä myymälästä. 
”Pahus!” Ruokatuntisi ei millään riitä. Soitat kyseiseen liikkeeseen. ”Hmmm... Ei, mutta se löytyy kyllä tästä eräästä toisesta liikkeestä.” 
Kiität ja kaivelet mobiililaitteesi netin uumenista tämän erään toisen putiikin numeron. 
Soitto sinne. 
”Kyllä, kyllä. Löytyy. Voidaan laittaa varaukseen.” 

”Mahtavaa! Nyt juoksuksi etten myöhästy töistä.”

Tuntuuko tutulta? Oletko koskaan miettinyt miksi tuotteita, jotka mahdolliseti löytyisivät putiikista lähelläsi, ei voi selata puhelimella tai netistä. Melkein poikkeuksetta etsiessäsi tiettyä tuotetta ajaudut selaamaan ulkomaisen verkkokaupan valikoimia.

Pekka Puotunen koki samanlaisen lahjanetsintädilemman. Syntyi ajatus UrbSpotterista

UrbSpotter on mobiilisovellus, josta löytyy kivijalkaliikkeet tuotteineen, sijainteineen ja aukioloaikoineen erilaisten kategorioiden, hakusanojen ja läheisyyden perusteella. Tavoite on, että tulevaisuudessa sovellus tarjoaa myös suoran ostomahdollisuuden. UrbSpotter lähtee liikkeelle listaamalla Helsingin kivijalkaputiikit. 



Myös kivijalkaliikkeiden some-viestintä on huomioitu. Se on paikkasidonnainen ja automatisoitu. Viestintä kerätään yhteen ja voit etsiä sisällöstä tuotteita, brändejä, tyylejä tai mikä tarpeesi sattuukin olemaan. Enää sinun ei siis tarvitse etsiä jokaista lähi kivijalkaputiikkia erikseen. Mahtavaa! 

Sovellus tarjoaa myös reaaliaikaiset tarjoukset. Joten saat tiedon puhelimeesi, kun lähelläsi oleva putiikki tarjoaa erinomaiseen hintaan, ehkä juuri sitä tuotetta jota olet jo pitkään katsellut. 

Kauppialle UrbSpotter tarjoaa siis loistavan tavan saada lisää näkyvyyttä ja löytää asiakkaansa tehokkaammin.

"Nykyisessä toimintaympäristössään kaupunkilaisilla ja kaupungeissa asioivilla on vaikeuksia hahmottaa lähitarjontaansa ja olemassa olevat työkalut eivät suosi lokaaleita toimijoita. Paikallinen kaupallinen kivijalka tarjoaa paljon sellaista, jota suurmarketeista tai kansainvälisistä verkkokaupoista ei saa edes hakemalla", Pekka Puotunen, yksi UrbSpotterin perustajista kertoo.

Pekka on täysin oikeassa. Helsingin keskustassa (kuten varmasti on ympäri Suomen) on loistava valikoima toinen toistaan upeampia putiikkeja. Näissä tulee asioitua aivan liian harvoin, vaikka itse asun pääkaupunkiseudulla. He, jotka tulevat vain käymään, tuskin osaavat edes etsiä näitä liikkeitä, joilla on kuitenkin paljon tarjottavaa. Enkä nyt puhu tavaran määrästä, vaan siitä millainen persoona putiikin pyörittämisestä vastaa. On mukava asioida putiikissa, jonka omistaja on mahdollisesti itse paikalla palvelemassa. Jolta voi kysellä enemmän infoa tuotteesta tai antaa palautetta ja niin edelleen. 


Itse uskon, että kivijalkaputiikit eivät ole häviämässä minnekkään verkkokauppojen myötä. Ne kokevat kyllä muutoksen, se on varmaa. Mutta uskallan jopa väittää, että kivijalkaputiikkien arvostus tulee nousemaan. Ihmiset kaipaavat elämyksiä, he kaipaavat vuorovaikutusta. Lisäksi he kaipaavat sitä, että saavat tuotteen heti. Itse ainakin mieluummin ostan tuotteen myymälästä, jos se vain on mahdollista, koska saan sen silloin heti käyttööni. Olen malttamaton. Kuitenkin, etsin tuotteesta tietoa netistä ja etsin myös tietoa siitä, mistä liikkeestä tuotten voi ostaa. UrbSpotter tekee tämän minulle helpoksi. 

Voit istua kahvilassa, selata sovelluksesta mielenkiintoisia tuotteita ja putiikkeja. Tehdä siis reaaliaikaista windowshoppingia. Tai voit lähteä tutustumaan lähelläsi oleviin uusiin, yllättäviin ja mielenkiintoisiin putiikkeihin.

"Haluamme tarjota urbaaneille, tiedostaville kaupunkilaisille työkalun, jonka avulla lähikuluttamisesta tehdään helppoa. Monella on halu ja tarve ostaa persoonallisia tuotteita ja saada henkilökohtaista palvelua. Nykyinen toimintaympäristö ei kuitenkaan tarjoa tähän mahdollisuuksia. Aukioloaikojen luomat rajoitteet ja monikanavaisuuden puuttuminen ovat vieneet fyysisesti lähellä olevat liikkeet yhä kauemmaksi kuluttajista", Puotunen sanoo.

Spottaa UrbSpotter-mobiilisovelluksen Why won’t you go local? – lanseerauskampanja Helsingissä! Tarkoituksena on nostaa paikallisia kivijalkoja esiin ja 80 Helsingin keskustan kivijalkaliikettä tuovat lanseerauksessa omat persoonalliset tyylinsä osaksi katukuvaa. Jännittävää! 


Kiitos Pekka ja koko UrbSpotterin tiimi! 

Anna Juusela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti