torstai 1. syyskuuta 2016

Syyskuun tekijä: Tuija Pukka

Syyskuun tekijä on Tuija ”Tuikki” Pukka Kouvolasta, jonka yritys kantaa nimeä Visual Tuike.


13-vuotias Tuija-tyttö katseli aikoinaan Helsingin Stockmannin näyteikkunaa ja totesi: ”Mäkin haluan tehdä näyteikkunoita joskus. Kuka niitä oikein tekee?”
Tuolloin en vielä osannut aavistaa millainen visuaalinen luovuus ja rohkeus sisälläni asuvat. 
Nyt monipuolisesti visualistin työtä tehneenä, voinkin yhtyä entisen opettajani Aira Korjuksen sanoihin: ”Visualistiksi synnytään, ei opita.” Kyllä, minä omistan sen suunnattoman sisäisen kiinnostuksen ja mielikuvituksen visuaalisuuteen ja luovaan ongelmanratkaisukykyyn, näitä ilman monet ovet olisivatkin jääneet ammatissani aukeamatta. Jo parikymppisenä sain työssäni toteuttaa itseäni ja opin millä tavalla tuotteet saadaan myyvemmin esiin ja mikä se on, joka saa asiakkaat ostamaan tuotteita ja mistä. Olin suunnattoman kiinnostunut, miksi joku toinen hyllypaikka myy paremmin kuin toinen.  Se oli opettavaista aikaa ja se sai vakuuttumaan kaupanalan kiinnostavuudesta, joten päädyin opiskelemaan alaa sekä työskentelemään useissa upeissa myymälöissä.Kaupanalan vastapainoksi ajauduin messualalle, osastoja suunniteltiin ja rakennettiin huimalla ja erittäin luovalla porukalla. Monta mukavaa muistoa on matkan varrelta kertynyt. Ympäri Suomea ja ulkomaitakin on tullut konttailtua lattioilla ja roikuttua katossa, erilaiset tekniset ratkaisut ja työkalut tulivat tässä työssä monella tavalla tutuksi.  Düsseldorfista on erityisesti mieleen jäänyt ihmettelyt: ”miten naiset voivat olla messurakentajia?” 
Visualisti -opiskelijoita opastin Helsingissä myös ammatin saloihin. Sellaiset opiskelijat jotka, kyseenalaistavat, kyselevät ja haastavat ovat olleet mieleenpainuvimpia ja juuri heidän kauttaan olen itsekin oppinut alasta aina lisää. Juuri heistä useat ovat jääneetkin alalle, rohkeus ja uskallus ovat tärkeitä menestystekijöitä tällä alalla.Kaupanala veti aina vain puoleensa ja palasin monta kokemusta rikkaampana myymäläympäristöön ja samalla tuo edellä mainittu lapsuuden toiveeni toteutui.  Tavaratalo kaikkine kampanjoineen ja teknisine ratkaisuineen oli loistava sekoitus kaikkia edellisiä duunejani. Viihdyin tässäkin työssäni erinomaisesti, kuten kaikissa aikaisemmissani.   Nykyään Kouvolan seudulle muutettuani, haasteet ovat uusia, alan tunnettavuus ja ymmärrys on täällä vielä lapsenkengissä. Olen yrittäjyyden myötä laajentanut työnkuvaani visuaalisesta markkinoinnista, hää- ja juhlasuunnitteluun sekä sisustussuunnitteluun. Myös tuote-esittelyt ja menekinedistys tuovat mukavaa säpinää ihmisten keskuudessa viikkoihin, tällaiselle sosiaaliselle tyypille. Lisää mielenkiintoisia työprojekteja on luvassa, mutta aina kalenterissa on tilaa kaikelle uudelle.  Nähdään! -T-

Kiitos Tuija! Tutustu Visual Tuike nettisivuihin ja blogiin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti