tiistai 19. huhtikuuta 2016

Seuraatko näyteikkunan tuottavuutta?

©Yanca
Kaikessa toiminnassa tulee olla tavoite. Ilman tavoitetta on vaikea saavuttaa mitään, sillä ilman tavoitetta ei tiedä mitä pitäisi saavuttaa.

Tämän vuoksi visualistin tulisi mitata oman työnsä tuottavuutta. Visualisti työskentelee myymälässä lisätääkseen myyntiä, nopeuttmalla varastonkiertoa ja sitä kautta hän vaikuttaa myymälän tuottavuuteen.

Huhtikuun teemana ovat näyteikkunat. Nuo 24/7 mainospaikat. Valitettavasti Suomessa näyteikkunoiden taso ei yllä siihen, mitä se voisi olla. Osittain tämä on varmasti siksi, ettei ymmärretä näyteikkunan suoraa vaikutusta myyntiin. Tämä taas on seurausta siitä, ettei sen tuottavuutta mitata.

No, miten sitä sitten voi mitata?

Hyvinkin yksinkertaisesti. Näyteikkunaa suunniteltaessa sinne asetetaan tuotteet, joiden myynnin toivotaan lisääntyvän ja joita halutaan nostaa esille. Tässä tekstissä en käy läpi sitä miten hyvä näyteikkunaesillepano tehdään. Muistutan kuitenkin, että vähemmän on enemmän!

Kun tuotteet ja teema ikkunaan ovat selvillä, kannattaa miettiä montako tuotetta toivotaan näyteikkunan esillepanosta myytävän. Asetetaan siis esillepanolle tavoite.

Kun esillepanolle on asetettu tavoite, on myyjän/kauppiaankin helpompi muistaa tarjota ikkunassa olevia tuotteita asiakkaalle. Mikäli tuotteet vain laitetaan ikkunaan ja unohdetaan sinne, tuskin myynneissä nähdään kovinkaan suurta piikkiä. Toki, visualisti tietysti tavoittelee sellaista esillepanoa että asiakkaat tulevat myymälästä kysymään ikkunassa olevia tuotteita. Mikäli esimerkiksi vaateliikkeen ikkunaesillepanosta myydään koko setti, on esillepano onnistunut.

Tavoitteet voi asettaa siis seuraavasti:

- Myynnillinen tavoite kappaleissa ja euroissa
- Asiakkaat tulevat kysymään näyteikkunassa olevia tuotteita
   ->  Näyteikkuna myy itsestään x kappletta ja euroa

Lisäksi kannattaa seurata sitä, kuinka monta asiakasta saadaan sisään myymälään näyteikkunan houkuttelemana sekä sitä, kuinka moni asiakas pysähtyy tutkimaan näyteikkunassa olevia tuotteita. Maailmalla ja Suomessa muun muassa kannattajajäsenemme Orle tekee interaktiivisia toimintoja näyteikkunaan, jotta voidaan mitata asiakasmäärää ja näyteikkunan kiinnostavuutta. Kööpenhaminassa Bang&Olufsen kehotti asiakasta koskemaan näyteikkunaan ja tämän seurauksena televisio käynnistyi ja ulkona alkoi soida musiikki.

Bang&Olufsen mittaa asiakasmääriä kosketuksella näyteikkunaan. ©Yanca

Tavoitteita ei kannata pelätä, aseta ne tarpeeksi korkealle. Jo Michelangelo on sanonut, että suurin pelkomme ei ole se että asetamme tavoitteet liian korkeiksi vaan se, että asetamme ne liian mataliksi ja saavutamme ne.

Tee siis toiminnastasi tavoitteellista!

Anna Juusela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti