keskiviikko 2. joulukuuta 2015

Mitä on visuaalinen markkinointi?

Huomasin, kun kyselin omien sivujeni tekstin ymmärrettävyyttä, että ensimmäisenä ihmiset tarttuivat termiin "Visuaalinen markkinointi". Heille termi ei kerro yhtään mitään. Kirjoitin aiheesta blogipostauksen sivustolleni: Mitä on visuaalinen markkinointi?


Olen huomannut, että Visuaalinen markkinointi on terminä melko vähän tunnettu. Se tarkoittaa myynnin tehostamista myymälässä esillepanojen avulla. Termi tulee englanninkielen sanasta Visual Merchandsing. Aikaisemmin visuaalista markkinointia kutsuttiin somistamiseksi. Visuaalinen markkinointi terminä sekoitetaan usein perinteiseen markkinointiin, tässä suhteessa englanninkielen sana Visual Merchandising ei ole kääntynyt tarpeeksi kuvaavaksi suomen kielelle. Kyseessähän on kauppatavaroiden esillepano myymälässä. Esillepano on nimenomaan konkreettista tuotteiden markkinointia myymälässä visuaalisin keinoin. Termi somistaminen jäi puutteelliseksi siksi, että kyse on kokonaisvaltaisesta myymäläviestinnästä.
Lue lisää: Mitä on visuaalinen markkinointi?

Somistajayhdistyksellä on siis iso työ tehdä termistä yleisesti tunnettu!

Anna Juusela

2 kommenttia:

  1. Hyvä Anna, otat tärkeitä asoita esiin! Olen törmännyt tähän lähes päivittäin täällä Kouvolan seudulla. Kun ihmiset ymmärtävät mitä termi tarkoittaa, sekä tietävät työnkuvan, niin ammatin arvostus ja tunnettavuus kasvaa. Rautalankaa taskuun ja vääntämään ;)
    T: Tuikki / visual Tuike

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Tulee hiukan myöhässä tämä vastaus, kun minulle ei näköjään tule ilmoitusta kommenteista.
      Kovasti on tarkoitus saada arvostus ja tunnettuus nousuun :).

      Poista