maanantai 16. marraskuuta 2015

Löytyikö yhteistä?

Kävimme lokakuussa yritysvierailulla Greener Grass Companyssä perehtymässä pelien tekemiseen ja etsimässä yhtäläisyyksiä visualistin ja pelintekijän maailmaan.

Greener Grass on vajaa vuosi sitten perustettu yritys, mutta sen henkilökunta on ollut pelialalla töissä yhteensä 100 vuotta. Viimeisimpänä koko porukka oli Rovion Tampereen toimistolla tekemässä Angry Birdsiä. He tekevät alihankinta projekteja ja kehittävät myös omaa peliään.


Pelien tekeminen on luovaa työtä. Se on projektityötä. Tiimiin kuuluu erilaisia osaajia ja jokaista tarvitaan. Siinä on paljon muuttujia. Ja sillä on tiukka deadline ja tavoite. Minusta tuo kuulostaa hyvin paljon messuprojektilta tai uuden myymälän avajaisilta. Lähtökohdat ovat siis pitkälle samat molemmilla aloilla. Siksi olikin mielenkiintoista kuulla miten uusipeli saadaan maaliin. 




Tuottajat Maria Törhönen ja Harri Toijala perehdyttivät meitä ketterien menetelmien saloihin. 

Aluksi Maria kertoi perusteita menetelmästä. 
Scrum perustuu tavoitteen asetteluun, aikataulukseen ja ajankäytön hallintaan. Isossa kuvassa on tuotteen omistaja joka kertoo mitä haluaa ja koska, eli asettaa tavoitteet ja pitkäntähtäimen aikataulun. Toiseksi on tiimi joka toteuttaa annetun tehtävän. Tiimillä on vetäjä jonka tehtävä on pilkkoa tavoitteet pienempiin osiin ja ohjata projektin toteutusta. Tiimin vetäjän tehtävä on kommunikoida omistajan kanssa ja sillä tavoin antaa tiimille rauha työskennellä. Projekti jaetaan esimerkiksi kahden viikon mittaisiin ajanjaksoihin. Yhdessä tiimi ja sen vetäjä miettivät mitä tuossa ajassa ehditään tai pystytään tekemään. Jokainen kahden viikon jakso alkaa tunnin palaverilla ja loppuu tunnin palaveriin. Lisäksi tiimi pitää joka aamu pikapalaverin seisten. Tarkoitus on kertoa mitä tein eilen, mitä teen tänään ja erittäin lyhyesti mahdolliset ongelmat tai haasteet. Näin kaikki tietävät mitä tapahtuu ja mahdollisia ongelmia päästää ratkomaan nopeasti.




Tällä tavoin, pienissä pätkissä, annetussa aikataulussa, valmistuu isokin kokonaisuus.

Marian esityksen jälkeen Harri kertoi miten heidän oman pelinsä visuaalinen ilme on kehittynyt ja miten edellä mainittua teoriaa on hyödynnetty siinä.  Oli hienoa nähdä peligrafiikan evoluutio ja että luovaa työtä voidaan johtaa ja ohjata insinöörien kehittämällä metodilla. J Vastaavalla menetelmällä voisi olla paljonkin käyttöä visualistienkin projekteissa ja haasteissa.

Pääsimme myös testaamaan vielä julkaisematonta uutuus peliä! Mirzun sanoja lainatakseni, You Win! eli tuntuu toimivan. Valitettavasti emme voi vielä julkaista siitä kuvaa tai nimeä. Lupaan kertoa heti kun se on mahdollista.

Meidän porukka oli innostunutta ja esitti paljon kysymyksiä, kuten aina. Vierailu herätti paljon ajatuksia ja huomasimme että luova työ on yhtä haastavaa viitekehyksestä huolimatta. Somistajan ja pelitekijän arjessa on paljon yhteistä. Lisäksi saimme liikkelle uusia ihmisiä Tampereelta ja Tuurista! Mahtavaa.

Iso kiitos Marialle ja Harrille sekä koko Greener Grass Companylle vierailusta. Ja tsemppiä pelin julkaisuun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti